TEFILLIN, THE FIRST SYMBOL OF FREEDOM


 Now consider Tefillin:

Judaism by definition is historical. The story begins with Avraham, Yitzchak and Yaakov and then continues with Yaakov’s children, describing their descent into Egypt. It is not reasonable to think that the Galut, the Diaspora in Egypt would not affect the  lives of Yaakov’s descendants in Egypt.  It is also apparent that Moshe, Aharon, and the Elders who attended court visits to the  Pharaoh saw him in all of his regalia including the Ureaus, whether it was the single Cobra or the combination of the Cobra and the Vulture. Only Pharaoh and his wife wore this Ureaus.  It was the sign of his unlimited dominion and power.  The Cobra signified the Southern Kingdom and the Vulture the Northern Kingdom. By contrast, every Jewish male age 13 and over wore Tefillin. The Tefillin themselves required the wearer to have humility, fear of heaven, and great seriousness of purpose at the time the Tefillin were on his arm and head.  The Tefillin signified the transformation of a people enslaved for 150 years into a nation of free men, servants only to G-d.  The Tefillin signified the end of tyranny and the empowerment of the individual to the highest level of behaviour and holiness. It was apt that the Tefillin  be commanded at this time of Freedom, at Har Sinai, fifty days after the leaving of Egypt. It was also apt that they be commanded for all time, to signify the unending  continuation of freedom and human dignity in Jewish society and in the entire world.
gparkoff

The Name of G-d is Called Upon Thee

דברים פרק כח:י

 וְרָאוּ כָּל עַמֵּי הָאָרֶץ כִּי שֵׁם יְקֹוָק נִקְרָא עָלֶיךָ וְיָרְאוּ מִמֶּךָּ

תרגום יונתן דברים פרק כח

וְיֶחֱמוּן כָּל עַמְמֵי אַרְעָא אֲרוּם שְׁמָא דַיְיָ חָקִיק בִּזְמַן דִתְּפִילִין עֲלָךְ וִידַחֲלוּן מִנָךְ:

אור החיים דברים פרק כח

ואומרו וראו כל עמי הארץ וגו’ גם זה הוא מכוון כנגד שמירת מצות לא תעשה, כי כל זמן שהאדם שומר עצמו מהעבירות אין צלם אלהים עובר מעל פניו וכל הנבראים אדם ובהמה מזדעזעים ממנו משא”כ המתעב מעשיו מעבירין ממנו הצלם וכמאמר קין (בראשית ד’ י”ד) והיה כל מוצאי וגו’:

תלמוד בבלי מסכת מנחות דף לה עמוד ב

+דברים כ”ח+ וראו כל עמי הארץ כי שם ה’ נקרא עליך ויראו ממך. תניא, ר”א הגדול אומר: אלו תפילין שבראש. +שמות ל”ג+ והסרותי את כפי וראית את אחורי – אמר רב חנא בר ביזנא אמר ר”ש חסידא: מלמד שהראה לו הקדוש ברוך הוא למשה קשר של תפילין. אמר רב יהודה: קשר של תפילין צריך שיהא למעלה, כדי שיהו ישראל למעלה ולא למטה: וצריך שיהא כלפי פנים, כדי שיהו ישראל לפנים ולא לאחור.

רש”י מסכת מנחות דף לה עמוד ב

קשר של תפילין – שישים הרצועות על ראשו [בענין] שיהא +מסורת הש”ס: כעין+ דל”ת כדי שיהא שדי נראה עליהן דשי”ן נראה בקמט בית חיצונה שכפל הקלף כעין שי”ן ודל”ת נראה בקשר ויו”ד נראה באותו של יד כמין רצועה קטנה וראשה כפוף מעט כמין יו”ד.

שיר השירים פרק ח

 שימני כחותם על לבך כחותם על זרועך כי עזה כמות אהבה קשה כשאול קנאה רשפיה רשפי אש שלהבתיה: