דברים פרק ז
(ג) וְלֹא תִתְחַתֵּן בָּם בִּתְּךָ לֹא תִתֵּן לִבְנוֹ וּבִתּוֹ לֹא תִקַּח לִבְנֶךָ:
(ד) כִּי יָסִיר אֶת בִּנְךָ מֵאַחֲרַי וְעָבְדוּ אֱלֹהִים אֲחֵרִים וְחָרָה אַף יְקֹוָק בָּכֶם וְהִשְׁמִידְךָ מַהֵר:
תלמוד בבלי מסכת קידושין דף סו עמוד ב
מתני’. כל מקום שיש קידושין ואין עבירה – הולד הולך אחר הזכר, ואיזה זו? זו כהנת לויה וישראלית שנשאו לכהן לוי וישראל. וכל מקום שיש קידושין ויש עבירה – הולד הולך אחר הפגום, ואיזה זו? זו אלמנה לכהן גדול, גרושה וחלוצה לכהן הדיוט, ממזרת ונתינה לישראל, בת ישראל לממזר ולנתין. וכל מי שאין לה עליו קידושין אבל יש לה על אחרים קידושין – הולד ממזר, ואיזה זה? זה הבא על אחת מכל העריות שבתורה. וכל מי שאין לה לא עליו ולא על אחרים קידושין – הולד כמותה, ואיזה זה? זה ולד שפחה ונכרית
.
תלמוד בבלי מסכת קידושין דף סח עמוד א
וכל מי שאין לה עליו וכו’. שפחה כנענית מנלן? אמר רב הונא, אמר קרא: +בראשית כב+ שבו לכם פה עם החמור, עם הדומה לחמור. אשכחן דלא תפסי בה קדושי,
תלמוד בבלי מסכת קידושין דף סח עמוד ב
ולדה כמותה מנלן? דאמר קרא: +שמות כא+ האשה וילדיה תהיה לאדוניה. נכרית מנלן? אמר קרא: +דברים ז+ לא תתחתן בם. אשכחנא דלא תפסי בה קידושי, ולדה כמותה מנלן? א”ר יוחנן משום ר”ש בן יוחי, דאמר קרא: +דברים ז+ כי יסיר את בנך מאחרי, בנך הבא מישראלית קרוי בנך, ואין בנך הבא מן העובדת כוכבים קרוי בנך אלא בנה. אמר רבינא, ש”מ: בן בתך הבא מן העובד כוכבים קרוי בנך. נימא קסבר רבינא: עובד כוכבים ועבד הבא על בת ישראל – הולד ממזר, נהי דכשר לא הוי, ממזר לא הוי! פסול מיקרי. ההוא בשבעה גוים כתיב, שאר אומות מנלן? א”ק: כי יסיר את בנך, לרבות כל המסירים. הניחא לר”ש, דדריש טעמא דקרא, אלא לרבנן מ”ט? א”ק: +דברים כא+ ואחר כן תבוא אליה ובעלתה וגו’, מכלל, דמעיקרא לא תפסי בה קידושין. אשכחן דלא תפסי בה קידושין, ולדה כמותה מנלן? אמר קרא: +דברים כא+ כי תהיין לאיש… וילדו לו, כל היכא דקרינן ביה כי תהיינה – קרינן ביה וילדו לו, וכל היכא דלא קרינן ביה כי תהיינה – לא קרינן ביה וילדו לו. אי הכי, שפחה נמי! אין הכי נמי. אלא האשה וילדיה תהיה לאדוניה למה לי? לכדתניא:
תלמוד בבלי מסכת קידושין דף סט עמוד א
האומר לשפחתו הרי את בת חורין וולדך עבד – הולד כמותה, דברי ר’ יוסי הגלילי; וחכ”א: דבריו קיימים, משום שנאמר: +שמות כא+ האשה וילדיה תהיה לאדוניה. מאי תלמודא? אמר רבא: אדרבי יוסי הגלילי.