Beloved is Man who is created in His Image


The Tiffereth Yisroel, Rabbi Israel Lifshitz, a major Jewish scholar of the nineteenth century commented on Chapters of the Fathers, 3:14, that Man is beloved because he was created in the Image of G-d. Distinct from this, the Children of Israel have a special closeness to G-d because they were turned into a nation at one magnificent event, the extraordinary and frightening visions and revelations at Mt. Sinai. At once they had a Torah, a set of rules, laws and decrees, and special requirements for conduct and the management of the nation.

Mankind on the other hand, had to create themselves. This is the theme of Rabbi Lifshitz’ great commentary. Through their extraordinary efforts and exercise of free will, they had to create governments, social structures, and physical infrastructure themselves, from their own inner creativity. Rabbi Lifshitz cites the great luminaries of his time illustrating this, including Johannn Reuchlin, a great German humanist who prevented the burning of the Talmud and a range of Hebrew books. Edward Jenner, the creator of the smallpox vaccine is also cited.

Among the aims of these websites is to explore this idea, the greatness of human achievement and how religious, political, and economic factors are all intertwined with each other. It is an exciting story and has been told before. It must be told again. I have drawn from all sources to retell this as one continuous cluster of events.

PDF משניות זכר חנוך – ח (נזיקין ב) משנה

משנה מסכת אבות פרק ג משנה יד PDF

משנה מסכת אבות פרק ג משנה יד

[יד] הוא היה אומר חביב אדם שנברא בצלם חבה יתירה נודעת לו שנברא בצלם שנאמר (בראשית ט) בצלם אלהים עשה את האדם חביבין ישראל שנקראו בנים למקום חבה יתירה נודעת להם שנקראו בנים למקום שנאמר (דברים י”ד) בנים אתם לה’ אלהיכם חביבין ישראל שניתן להם כלי חמדה חבה יתירה נודעת להם שניתן להם כלי חמדה שבו נברא העולם שנאמר (משלי ד) כי לקח טוב נתתי לכם תורתי אל תעזובו:

תפארת ישראל

עד שהתגלה עליהן בפום בי גדול, במראה נפלאה ונוראה על סיני, ומבין להבות אש עד לב השמים, חושך ענן וערפל, השמיעם מצותיו חוקותיו ותורותיו, הכוללים כל חיובי האדם. גם למדם אח”כ סידורי הנהגות ישרות, בחלוק המחנות, ונקיות, ודגלים, וחצוצרות התרועה, וכלי הקדש וכדומה. באופן שכל סבת הצלחתם בזה ובבא לא נודע להם מכח שכלם, רק על ידי הקב”ה, בכבודו ובעצמו.

אבל לא כן שאר האומות. דאף דאז בכל הזמן ההוא שקרב הקב”ה את ישראל להשלמתן, עדיין היו כל באי עולם הוזים שוכבים בתרדמת אולת ובתהום תועבבות נוראות. עכ”פ כל מה שהשיגו אח”כ בסבות הצלחם בזה, נתלוות להם על יד’ הם עצמן. באופן שנוכל לומר הן עשו את עצמן. דהרבה שאבו ולמדו מתורת ה” באר ישראלי. בזמן הרב מאז ועד עתה. והרבה מחיובי האדם ומדרך המדות והמוסר למדו ע”י אורך הזמן והטבע, ע”י שבקע עליהן אור השכל מעט מעט כאור נוגה הולך ואור. עד שכשנסתכל היום על היותר גרוע שבאומות, אפ”ה הוא מובחר יותר גם מהמובחר שבהן שלפני זה אלפים שנה שלא יגיע לקרסוליו. ורק בזמן רב, ובטרחה רבה עשו הן את עצמן, נמצה שיש לישראל ולהאומןת האחרות, לכל אחד מעלה לבדיית, המעלה לאומות על ישראל, שהן בבחירותם התפשית ובכח עצמן ממש עשו את עצמן. וזה וודאי יותר מעלה מאשר לישראל, כנמשכו בפאת ראשם בכח אלקים להשלמתן. ואין להם להחזיק טובה לעצמן , דמה שהפליא ה” להשלים אותן ,יד ה” היתה עמם בכל אלה ורק בזכות אבותיהם.

אמנם אעפ”כ יש מעלה לבדיית ג”כ לישראל דהאומות ע”י שכל מה שהשיגו לא השיגו רק בכח שכלם. לכן יש מצוות רבות בתורה שמרוממים מאד משכל האנושי, ככל חוקי התורה. עדיין לא יעשון (אומות עולם) כי לא יבינום. (עד אחרית הימים כשישפוך ה” רוחו על כל בשר

לחץ כן לשו”ת הרמ”א סימן י

330px-Moses_Isserles